Upgrade of Gabčíkovo locks

Upgrade of Gabčíkovo locks Zrealizované
  • Názov projektu:
    • Inovácia a modernizácia plavebných komôr pre zvýšenie bezpečnosti a intenzity vodnej dopravy na Vodnom diele Gabčíkovo
  • Akronym:
    • Upgrade of Gabčíkovo locks
  • Číslo projektu:
    • 2015-SK-TM-0151-W
  • Program:
    • CEF – Nástroj na prepájanie Európy
  • Prijímateľ:
    • Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky
  • Implementačný subjekt:
    • VODOHOSPODÁRSKA VÝSTVBA, ŠTÁTNY PODNIK
  • Trvanie projektu:
    • 02/2016 – 12/2023
  • Miesto realizácie:
    • Trnavský samosprávny kraj, Gabčíkovo
  • Celkové oprávnené výdavky projektu:
    • 144 665 000 EUR
  • Spolufinancovanie projektu z prostriedkov Európskej únie:
    • vo výške 85 %, čo predstavuje 122 965 250 EUR
  • Vlastné zdroje:
    • vo výške 15 %, čo predstavuje 21 699 750 EUR
  • Podanie prihlášky o grant:
    • február 2016
  • Grant Agreement – INEA EK:
    • 08. 11. 2016 www.crz.gov.sk/2712523/
  • Implementačná zmluva:
    • 22. 11. 2016 www.crz.gov.sk/2699125/
  • Zmluva o dielo:
    • 31. 01. 2019 : www.crz.gov.sk/3908512/

Cieľ projektu:

Vzhľadom na nepretržitú prevádzku plavebných komôr Gabčíkovo nebola zabezpečená bezpečná a spoľahlivá plavba na slovenskom úseku rieky Dunaj. Preto sa v pracovnom pláne európskeho koordinátora pre koridor Rýn – Dunaj vymedzili plavebné komory Gabčíkova ako jedno z najdôležitejších prekážok pre rozvoj koridoru, jeho riadne fungovanie je nevyhnutnou podmienkou.

Dunaj nie je len nosnou tepnou multimodálneho TEN-T koridoru Rýn – Dunaj. Ako vodná cesta medzinárodného významu E80 musí spĺňať záväzné plavebné parametre potrebné pre celoročné využitie vodnej dopravy v súlade s Európskym dohovorom o hlavných vnútrozemských vodných cestách medzinárodného významu (AGN), ako aj Belehradským dohovorom a odporúčaniami Dunajskej komisie. Vodná cesta Dunaj ako vodná cesta medzinárodného významu musí spĺňať požiadavky klasifikácie vnútrozemských vodných ciest, ktoré nebolo možné zabezpečiť kvôli nedostatočným požadovaným parametrom plavebnej dráhy počas plavebnej sezóny.

Strategickým cieľom projektu preto bolo zvýšenie výkonnosti, spoľahlivosti a tým konkurencieschopnosti vodnej cesty Dunaj, ktorá je súčasťou transeurópskej dopravnej siete (TEN-T). Okrem iných cieľov bolo cieľom posilniť udržateľnosť vodnej dopravy medzi Slovenskom a ostatnými krajinami na Dunajskej vodnej ceste ako aj, v súlade s politikou Európskej únie, podporovať tento ekonomicky efektívny a environmentálne šetrný druh dopravy, ktorý má dostatok voľnej kapacity.

Hlavné aktivity projektu

  • Modernizácia horných a dolných vrát
  • Inovácia plniaceho a prázdniaceho systému
  • Stabilizácia podložia
  • Drážky a bitvy
  • Dynamické ochrany
  • Vytvorenie EKS – Expertného kontrolného systému

Horné vráta sú súčasťou hydrotechnického zariadenia plavebných komôr Gabčíkovo. Umiestnené sú v hornej časti plavebných komôr. Účelom Horných vrát je v prvom rade hradiť plavebnú komoru na Hornom zhlaví a udržať hladinu vody na úrovni v zdrži. Horné vráta slúžia ako vstupná resp. výstupná brána pre plavbu lodí cez stupeň Gabčíkovo.

Dolné vráta sú súčasťou hydrotechnického zariadenia plavebných komôr Gabčíkovo. Umiestnené sú v dolnej časti plavebných komôr pod konštrukciu betónového mosta, o ktorý sa opierajú a prenášajú doň časť záťaže. Účelom Dolných vrát je hradiť plavebnú komoru na Dolnom zhlaví, umožniť prekonanie výškového rozdielu (max. 24,1m) medzi hornou a dolnou hladinou počas plavebnej prevádzky. Konštrukčne majú spĺňať aj podmienku hradenia do prúdu, v prípade havárie Horných vrát. Dolné vráta plavebných komôr pozostávajú z dvoch vratní s ovládacími ramenami (listovými pákami), ktoré sa otvárajú v smere proti prúdu.

Plniaci a prázdniaci systém – vzhľadom k rozmerom plavebných komôr a pre splnenie náročných požiadaviek parametrov plnenia (prázdnenia) bol navrhnutý a realizovaný zložitý trojpodlažný hydraulický systém pozostávajúci z plniacich a prázdniacich pozdĺžnych a priečnych kanálov a dnových štrbín rozmiestnených pod celou plochou oboch plavebných komôr. Tento systém zaisťuje rýchly a rovnomerne po ploche plavebných komôr rozdelený prítok do a odtok z plavebných komôr.

Zariadenie Dynamických ochrán slúži na zastavenie plavidiel v prípade akéhokoľvek možného poškodenia Horných alebo Dolných vrát a mohlo by tým ohroziť prevádzku týchto zariadení. K tomuto sú v plavebnej komore zabudované Dynamické ochrany.

Drážky a bitvy  modernizácia kotviaceho systému lodí a plavidiel v plavebných komorách za účelom spoľahlivej funkčnosti počas celého roku. Bitvy sú vyväzovacie prvky umiestnené v stenách plavebných komôr, slúžia na stabilizáciu polohy plavidiel v plavebných komorách pri preplavovaní cez stupeň Gabčíkovo.

Pravá plavebná komora bola ukončená a do plnej prevádzky spustená 7.11.2021.

Prvou loďou, ktorá zmodernizovanú plavebnú komoru vyskúšala bola bulharská loď Korsika.

Dňa 21.12.2023 bola oficiálne uvedená do prevádzky aj Ľavá plavebná komora, čím po takmer piatich rokoch začali byť v prevádzke obidve plavebné komory a Vodné dielo Gabčíkovo začalo opäť slúžiť všetkým, ktorí chcú a potrebujú využívať vodnú cestu v plnom rozsahu.

Dosiahli sme spoločný cieľ: poskytnúť nepretržité a stabilné plavebné podmienky a zabezpečiť bezpečnú preplavbu cez obe plavebné komory.

Projektový web: www.gabcikovolocks.eu

Projekt „Inovácia a modernizácia plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo“, bol spolufinancovaný  z Nástroja na prepájanie Európy.