So stavebnými prácami na plavebných komorách Vodného diela Gabčíkovo sa začne tento rok

Plavebné komory Vodného diela Gabčíkovo v priebehu nasledujúcich desiatkach mesiacov prejdú kompletnou inováciou a modernizáciou. Ide o ich prvú veľkú obnovu od roku 1992, teda od uvedenia vodnej stavby do prevádzky. Projekt je spolufinancovaný z grantového programu Európskej komisie – Nástroj na prepájanie Európy CEF. Zmluvu o dielo podpísal podnik VODOHOSPODÁRSKA VÝSTAVBA, ŠTÁTNY PODNIK (VV, š. p.), s víťazom verejného obstarávania tento týždeň.

 

Projekt „Inovácia a modernizácia plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo“ zabezpečí zvýšenie bezpečnosti a plynulosti plavby cez vodnú stavbu. V rámci stavebných prác dôjde na oboch plavebných komorách k výmene horných segmentových vrát vážiacich bezmála 190 ton, ktoré oddeľujú plavebnú komoru od prívodného kanála. Vymenené budú aj dolné vráta, ktoré zabezpečujú oddelenie plavebnej komory od odpadového kanála a sú tvorené dvoma krídlami, pričom každé váži zhruba 450 – 500 ton. Inovácia sa bude týkať aj plniaceho a vypúšťacieho systému plavebných komôr, ako aj regulačných uzáverov vtokov a výtokov, ktoré zabezpečujú uzatvorenie a otvorenie plniacich kanálov pre naplnenie a vypúšťanie plavebnej komory. Bezpečnosť prevádzky bude zvýšená stabilizáciou celého podložia plavebných komôr.

Projekt bude veľkým prínosom pre obnovenie kompletnej funkčnosti zariadení plavebných komôr. Podľa generálneho riaditeľa podniku VV, š. p., Ing. Daniela Kvoceru sú plavebné komory v súčasnosti na hranici životnosti a havarijného stavu. Vďaka grantu mohol podnik rozšíriť predmet zákazky a bude môcť zároveň obnoviť o 29 objektov viac, ako bolo zmýšľané v roku 2015 pri financovaní projektu z vlastných zdrojov.

 

„Bezpečnosť plavby cez naše Vodné dielo Gabčíkovo je pre nás alfou a omegou. Reťaz sa pretrhne vždy na najslabšom mieste a vďaka projektu a modernizácii plavebných komôr sa staneme stabilnejšou a bezpečnejšou časťou pomyselnej reťaze – v tomto prípade medzinárodného dopravného systému. Máme za sebou náročnú prípravu a pred sebou ešte dlhé mesiace práce, ale teším sa, že aj vďaka podpisu Zmluvy môžeme napredovať a začať plniť podmienky grantovej zmluvy,“ povedal generálny riaditeľ VV, š. p., Ing. Daniel Kvocera.

Podpisu zmluvy dali zelenú Úrad pre verejné obstarávanie a aj kontrolný úrad na Ministerstve dopravy a výstavby SR.

Víťazom medzinárodného tendra sa stala spoločnosť Metrostav a. s., ktorá v súťaži ponúkla najnižšiu cenu (149 997 450 EUR bez DPH). Zhotoviteľ má od podpisu zmluvy 140 dní na to, aby pripravil projektovú dokumentáciu a maximálne 510 dní od odovzdania projektovej dokumentácie na realizáciu modernizácie a inovácie pravej plavebnej komory. Po ukončení prác v pravej plavebnej komore budú nasledovať práce na ľavej plavebnej komore, pričom ich v zmysle zmluvy musí zhotoviteľ zrealizovať najneskôr do 415 dní. Modernizovať sa bude za plnej prevádzky vodnej stavby.

 

Projekt Inovácia a modernizácia plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo je spolufinancovaný z fondov Európskej únie. Grant z Nástroja na prepájanie Európy CEF schválený v roku 2016 predstavuje krytie vo výške 122 965 250 EUR .

„Výhradnú zodpovednosť za túto publikáciu nesie autor. Európska únia nenesie žiadnu zodpovednosť za akékoľvek použitie informácií, ktoré sa v nej nachádzajú.“

 

Construction work on the locks at the Gabčíkovo Waterworks to begin this year

The locks at the Gabčíkovo Waterworks will undergo complete innovation and modernisation over the next years. These are the first major improvements to the locks since 1992, when the waterworks were put into service. The project is co-financed from the Connecting Europe Facility (CEF), a grant programme of the European Commission. VODOHOSPODÁRSKA VÝSTAVBA, ŠTÁTNY PODNIK (VV, š. p.), signed the works contract with the winner of the public tender this week.

 

The “Upgrade of Gabčíkovo locks” project improves the safety and flow of navigation traffic through the waterworks. Construction work on both locks involves the replacement of the upper segments of the gates weighing no less than 190 tonnes and that separate the lock from the upstream channel. The lower gates that separate the lock from the downstream channel will also be replaced, and these two-segment gates each weigh roughly 450 – 500 tonnes. Upgrades are also planned for the system used to fill and drain the locks as well as the inlet and outlet control valves that open and close the filling channels used to fill and drain the lock itself. Operational security will be increased by stabilising the entire bedrock structure beneath the locks.

The project will make a major contribution towards restoring complete functionality of the lock facilities. According to the CEO of VV, š. p., Ing. Daniel Kvocera, the locks are currently at the end of their serviceable lives and in critical condition. Thanks to the grant, the company was able to expand the scope of the contract and will be able to upgrade 29 more assemblies than originally intended through in-house financing only in 2015.

 

“The safety of navigation through our Gabčíkovo Waterworks is our alpha and omega. The chain always breaks at the weakest link and we are set to become a more stable and secure part of this theoretical chain, in this case the international transport system, thanks to the project and modernisation of the locks. We have already completed a demanding preparation process and have months of work in front of us, but I am pleased that we are making progress, especially thanks to signature of the contract, and have begun delivering on the conditions laid down in the grant agreement,” said VV, š. p., CEO Ing. Daniel Kvocera.

The Office for Public Procurement and the audit authority at the Ministry of Transport and Construction of the Slovak Republic gave the green light to sign the contract.

Metrostav a. s. was the winner of the international tender for the contract with the lowest price bid (€149,997,450 excluding VAT). The contractor has 140 days to prepare project engineering documentation from signature of the contract and a maximum of 510 days to deliver the modernised and innovated right lock from handover of the project engineering documentation. Once work on the right lock is completed, work will continue on the left lock, with the contractor committed to complete this work within 415 days per the contract. Modernisation will be completed with the waterworks fully operational.

 

The Upgrade of Gabčíkovo locks project is co-financed by European Union funds. The grant provided by the Connecting Europe Facility (CEF) approved in 2016 totals €122,965,250.

 

“The author is solely responsible for this publication. The European Union has no responsibility for any use of the information contained therein.”